Korzyści z LPG
aktualnie oglądasz: Start » Korzyści z LPG

Korzyści z LPG

Bardzo ważnym aspektem w kontekście samochodowych instalacji gazowych jest ekologia.


Przeprowadzone badania, ukazują, że stosowanie gazu płynnego w porównaniu z benzyną powoduje zdecydowane zmniejszenie poziomu emisji toksycznych substancji do atmosfery. Jeżeli porównamy emisję spalin benzyny, benzyny bezołowiowej, oleju napędowego i LPG, widać, że tlenki azotu, na przykład węglowodory oraz tlenki i dwutlenki węgla są wytwarzane przez wszystkie paliwa, ale ołów już tylko przez benzynę. Natomiast najbardziej niebezpieczny produkt spalania, jakim jest bezwodnik siarkawy i ołów są nieobecne w LPG, zaś węglowodory niepalne są w wyniku spalania LPG dużo mniej szkodliwe niż w innych paliwach (LPG nie zawiera aldehydów i zapachów aromatycznych).
Za uznaniem LPG paliwem ekologicznym przemawiają też wyższe właściwości termodynamiczne, ułatwiające dokładniejsze spalanie.

W porównaniu z benzyną stosowanie LPG powoduje zdecydowanie niższy poziom emisji toksycznych substancji do atmosfery. Redukcja zanieczyszczeń może sięgać około 60 procent w przypadku tlenku i 10 procent w przypadku dwutlenku węgla.

 

Fakt bardzo dużej dysproporcji cenowej pomiędzy benzyną a gazem skłania coraz to większe rzesze kierowców do korzystania z LPG.


Z szacunkowych danych wynika, że w 2009 roku poruszało się po polskich drogach ponad 2,5 mln samochodów wyposażonych w instalację gazową. Należałoby zadać sobie pytanie, czy i ceny gazu wzrosną? Jest to możliwe, ale z oczywistych względów gaz nigdy nie będzie droższy niż ropa. Gaz jest efektem ubocznym procesu oczyszczania ropy naftowej. Statut odpadu oraz produktu ubocznego narzuca pewne ograniczenia przy ustanawianiu ceny takiego paliwa. Jak prognozuje portal Gazeo.pl - ceny gazu zawsze będą niższe o 40-60 proc. od cen ropy naftowej.

Od momentu pojawienia się na polskim rynku samochodowych instalacji gazowych, a przypomnijmy, były to lata 90-te, ich popularność nieustannie wzrasta. W roku 2004 Polska objęła pozycję lidera rynku autogazu w skali ogólnoświatowej pod względem ilości montaży systemów gazowych w samochodach.

 

Instalacje starszych generacji (zwłaszcza przy nieprawidłowej regulacji) mogą powodować obniżenie osiągów silnika podczas pracy na etylinie oraz LPG.


Przyczyną może być miejsce i sposób wprowadzenia gazu do układu dolotowego silnika. Mieszalnik gazu który w I-szej i II-giej generacji instalacji gazowej montujemy w okolicy przepustnicy powietrza, działa podobnie jak tradycyjny gaźnik wykorzystując efekt Venturiego. Niestety aby uzyskać liniową charakterystykę pracy układu mieszalnikowego, ów mieszalnik znacznie ogranicza średnicę dolotu powietrza. Co w konsekwencji skutkuje spadkiem mocy podczas zasilania benzynowego nawet o 10% i kolejne 5% przy zasilaniu LPG, oczywiście w zależności od konstrukcji silnika. Stosując instalację wtrysku gazu, jeśli montaż został wykonany prawidłowo, jadąc na gazie tracimy niewiele mocy ok. 2%, natomiast jadąc na etylinie moc pozostaje bez zmian. Z tego wynika, że prędkość maksymalna jest porównywalna z tą rozwijaną podczas jazdy na benzynie.

Oczywiście zakładamy, że tankowany gaz jest dobrej jakości. Nowoczesne systemy marki BRC nie powodują obniżki mocy silnika. Profesjonalna regulacja może nawet podnieść moc przy stosowaniu LPG.